domingo, 24 de febrero de 2008

Ha tocat canviar les dues bateries

He substituït les velles bateries de cotxe per un parell de bateries marines Vetus. Cada bateria té una tensió entre borns de 12 V i una capacitat de càrrega de 90 Ah; una reserva de capacitat de 170 min (a 25 A), i una considerable capacitat de descàrrega en arrencada en fred de 660 A. La carcassa és hermètica, a excepció d'un orifici de ventilació o vàlvula de reducció de pressió.

Les reixetes de plom i calci eviten la pèrdua d'electròlit: no s'han reomplir d'aigua la (les bateries convencionals estan fetes de plom i antimoni i requereixen aportar l'aigua destil·lada perduda durant el funcionament). Per facilitar l'observació del nivell de càrrega a primer cop d'ull a la part superior hi ha un indicador amb una petita lent (verd: carregada, vermell: poca càrrega o descarregada). Aquestes bateries es poden carregar fent ús de l'alternador del motor (navegant a motor) o bé amb un carregador de bateries convencional (connectat a la torreta de servei de l'amarri).

Les dues bateries estan disposades en paral·lel, i el sistema disposa d'un selector de bateries que permet alternar la bateria de servei amb la bateria d'arrancada del motor. Segons les especificacions tècniques, l'auto descàrrega d'una d'aquestes bateries no supera el 3% de la seva capacitat cada mes. Tot i que aquestes bateries permeten molts cicles de càrrega i descàrrega, els fabricants recomanen alternar les dues bateries (ara la bateria A per arrancar el motor i la bateria B com a bateria de servei, adés, la bateria B per arrancar el motor i la bateria B com a bateria de servei ...), si es dediqués permanentment una de les bateries a l'arrancada del motor, com que aquesta es fa servir relativament poc, la seva vida seria més curta. Per contra, la segona bateria destinada a bateria de servei es descarrega massa sovint (és clar que tot depèn del nombre d'aparells que es fan servir: nevera, radio, llums de navegació (si es navega a vela), etcètera.



Per igualar i allargar la vida d'ambdues bateries és recomanable anar alternant la seva funció i, per tant, la seva càrrega amb l'alternador quan es navega a motor. Atenció, però, a manipular el commutador mentre està funcionant el motor i, doncs, l'alternador, ja que es podria malmetre el sistema elèctric d'arrancada del motor: l'accionament del commutador cal fer-lo abans d'arrancar el motor i no fer cap canvi fins haver-lo parat. No obstant això, com que el Sobrevent no té molts aparells de servei (pràcticament només la radio i els llums de navegació, el pilot automàtic de canya no acostumo a fer-lo servir si navego a vela), sempre tinc la posició del commutador de manera que totes dues bateries subministren càrrega i es carreguen simultàniament amb l'alternador del motor (quan navego a motor).