Ja fa uns quants dies que em va arribar el tormentí storm bag dissenyat per ser instal·lat a l'estai del gènova. L'han enviat directament des de la localitat de La Trinité Sur Mer (Morbihan, Bretangne Sud). És un tormentí de 4 m2 (prou gran per al petit Sobrevent. L'storm bag és de concepció moderna, en el sentit que, com ja he dit, no necessita un estai volant per ser aparellat: només cal enrotllar el gènova, recollir les escotes i adaptar la bossa (d'un color groc llampant, ben visible) on la petita vela va plegada de tal manera que sigui molt fàcil d'aparellar cas que el vent sigui excessiu per al gènova tot i enrotllat. La bossa, plegada, té forma de llibre. Les escotes pròpies cal connectar-es a les anelles que duu pel costat que s'obra. Havent enrotllat el gènova i, si cal, amb l'ajut del motor (per mantenir ben equilibrat el valer), ens situem ben afermats al balcó de proa (arnés i línia de vida), tot seguit obrim la bossa del tormentí com obríssim un llibre, i el centrem a proa de l'estai del gènova; tanquem ambdues parts, afermem el puny d'amura, i connectem la drissa lliure de l'espi al puny de drissa. Tornem a connectar el mosquetó d'obertura ràpida a les escotes i, amb elles, ràpidament ens retirem a la banyera o al peu del pal, segons tinguem o no dirigida tota la maniobra a la banyera. Farem passar les escotes del tormentí per les politges del carro i, cobrant-les, despleguem la vela horitzontalment, del puny d'amura cap al pal. Tot seguit, la hissem amb la drissa de l'espi, ben templada amb l'ajut del xigre. Cacem escotes i ja tenim operativa una vela robusta i petita per a vents molt forts. Per tal d'equilibar bé el veler i navegant en cenyida, o de bolina ... caldrà prendre el segon ris de la major. D'aquesta manera podem posar-nos a la capa, si cal i és convenient. Si, per contra, es decidim - i es pot - córrer el temporal, podem arriar del tot la major i fer ús només del petit tormentí, amb el vent aparent per l'aleta, si pot ser (si la mar ho permet). |
Tota la informació del fabricant aquí