viernes, 9 de julio de 2010

Curs d'actualització en procediments de radio amb el nous sistema de trucada digital. Sistema Mundial de Socors i Seguretat Marítima (SMSSM/GMDSS)

El dissabte passat (3 de juliol) vaig assistir a un curs intensiu (de 0800 a 1100 UTC, i de 1300 a 1900 UTC) d'actualització de procediments de radio per a CI a l'escola Argos: VHF, OM, OC; sistema INMARSAT, sistema COSPAS-SARSAT; NAVTEX; el sistema d'ajut al salvament basat en l'ús de transpondedors de radar (RESAR/SART), etcètera.

El curs consistia en fer pràctiques en simuladors. Per altra banda, com a complement, va molt bé tenir a mà el llibret sobre comunicacions per a CI que ha publicat la DGMM i que es pot descarregar de la xarxa, el qual té annexos molt útils amb els MMSI de les estacions costeres, els canals amb les corresponents frequències d'emissió i recepció, horaris d'emissió de comunicats meteorològics i avisos a navegats, estacions NAVTEX i zones que cobreixen, etcètera.

La primera cosa que cal tenir en compte (en totes les bandes) és el fet que, bàsicament, els canals de comunicació per radiotelefonia es caracteritzen pel fet que l'emissió Tx es fa a través d'una determinada freqüència mentre que la recepció té lloc mitjançant una altra freqüència Rx que, eventualment, pot ser diferent de la primera; si són les mateixes direm que la comunicació es fa en mode simplex (o que el canal és de tipus simplex); però això no és sempre així: en alguns canals (duplex), aquestes freqüències poden ser diferents, i això explica el fet que, a vegades, estant a l'escolta en un d'aquests canals, puguem el missatge transmés per la costera però no la resposta del barco. Aquesta és la raó per la qual els canals de treball del tràfic de socors o seguretat sempre són canals simplex per tal que això no succeeixi. En VHF el canal de tràfic de comunicacions de seguretat entre embarcacions (13) i els canals de treball pont a pont també solen ser canals simplex (8, 72, 74); no obstant això, en OM i OC, l'ús dels canals duplex és més habitual i és per això que cal disposar del nomenclator a bord o, si més no, d'una llista prou completa de les freqüències d'emissió (Tx) i recepció (Rx) de les emissores costeres. En OC, per establir comunicació amb una costera, cal seleccionar com a freqüència de recepció del nostre equip Rx_barco la freqüència d'emissió de la costera Tx_costera; i, naturalment, com a freqüència d'emissió de la nostra embarcació Tx_barco, la freqüència de recepció de la costera Rx_costera.

Una de les coses remarcables que cal observar en fer servir el nou sistema de DSC (trucada selectiva digital) - canal 70 en VHF - és la que fa referènci a l'eventual recepció d'un missatge de socors d'una altra embarcació: cal esperar a que una estació costera en faci l'acusament de rebut (no l'han de fer les embarcacions que hagin rebut la trucada de socors DSC pel canal 70); només en el cas que, passats al menys cinc minuts, no es produís aquest acusament de rebut per part de les costeres (al qual hem de contestar digitalment validant la recpció i posant-nos a fer el seguiment pel canal de treball per al tràfic de socors en radiotelefonia: canal 16)), hom podria plantejar-se de donar-lo un mateix, però cal tenir ben present que l'acusament de rebut aborta la repetició de la trucada de socors. Sempre és millor fer una retransmissió del socors ("may day relay") per trucada digital o bé mirar d'establir comunicació per radiotelefonia (canal 16 en VHF) amb alguna costera o bé Salvament Marítim per mirar d'aclarir la situació de l'acusament de rebut.

Pel que fa a les trucades de seguretat (securité), una vegada hem fet la trucada digital, el canal de treball de radiotelefonia per VHF és el canal 13 (seguretat entre embarcacions). Això és el que es pot fer, per exemple, per donar avís de l'albirament d'un tronc a la deriva. Alternativament, també ens podem posar en contacte amb una costera per tal que aquesta estació faci la corresponent trucada general a totes les embarcacions.

En radiotelefonia VHF, els canals simplex adequats per parlar entre barcacions són els següents: 8, 72, i 74. Recordem que primer cal establir contacte amb l'embarcació amb la qual ens volem comunicar per mitjà del canal 16 (sense ocupar-lo molta estona, ja que recordem que continua sent el canal simplex de radiotelefonia VHF per al tràfic de socors (el canal de treball); l'embarcació amb la qual volem contactar, en escoltar-nos a través del canal 16, és qui ha d'establir el canal per parlar (canals: 8, 72, o bé 74).